
Aquest dimarts s’ha celebrat l’acte d’inauguració oficial de la via ciclista que uneix el nucli urbà de Breda i l’estació de ferrocarril de Riells i Viabrea-Breda. Degut a la situació actual provocada per la pandèmia de la Covid-19 l’acte s’ha celebrat de forma tancada al públic, amb l’assistència únicament de representants dels Ajuntaments de Breda i Riells i Viabrea, i de la Direcció General d’Infraestructures de la Generalitat de Catalunya. Un cop la situació sanitària ho permeti es realitzarà un acte d’inauguració amb la participació de la ciutadania.
L’esdeveniment ha començat amb un recorregut a peu de part del traçat de la nova via ciclista, de dos quilòmetres de llargada i que garanteix la seguretat de vianants o ciclistes per als seus desplaçaments entre els dos municipis i a l’estació. En aquest sentit, l’alcalde de Breda, Dídac Manresa ha destacat la importància d’aquest nou traçat per al municipi de Breda, sobretot pel que fa a poder anar a buscar el tren de forma segura. El batlle bredenc també ha volgut mostrar l’orgull i la satisfacció del municipi de veure ja com una realitat “una infraestructura bàsica i essencial, tant per qüestions turístiques, com de passeig, com sobre tot per la seguretat viària”. També ha fet esment al llarg camí que ha suposat arribar fins a aquesta inauguració: “És una reivindicació de caràcter històric, ja que fa més de 30 anys que es reclamava per tots els ajuntaments de l’era democràtica”. Finalment, assegura Manresa “tot i que el procés ha estat llarg i costós, allò important és arribar al cap del camí i avui inaugurem aquesta infraestructura tant i tant necessària pel nostre poble”.
Josep Maria Bagot, alcalde de Riells i Viabrea, ha fet unes declaracions similars al seu homòleg bredenc, definint la nova via ciclista com “una tranquil·litat en quant a la seguretat que representa tant per als habitants de Breda com de Riells i Viabrea”. També ha destacat el concepte de mobilitat activa, fent referència a que tant bredencs com riellencs utilitzen aquesta via per fer activitats saludables, a la que es suma una protecció del medi ambient per una reducció de l’ús del vehicle privat en la mobilitat entre els dos municipis. Per totes aquestes qüestions, l’alcalde de Riells i Viabrea és optimista “en quant a l’ús que pot tenir aquesta via i el profit que se’n traurà i pel que s’ha vist, ja s’està traient”.
Des de la Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat, Isidre Gavin, secretari de l’organisme ha ressaltat la importància d’una via que dona “seguretat en la mobilitat quotidiana de la gent i que la fomenta en un mode actiu, ja que la gent l’utilitzarà caminant o en bicicleta”. Per altra banda, Gavin ha volgut destacar un component econòmic relacionat amb el turisme: “En aquesta època ‘postcovid’ podem descobrir un territori extraordinari com el que envolta aquests municipis a través del cicloturisme o l’excursionisme en bicicleta o la gent que ve a fer estades de cap de setmana a través d’aquests carrils”. Gavin ha posat de manifest el compromís de continuar construint aquest tipus de vies: “Això ha de continuar. Cap a Gualba i més enllà, cap a Sant Celoni, per acabar tenint una malla de camins molt potent al territori”.
La via ciclista recorre un traçat de 2 quilòmetres paral·lel a la carretera GI-552. El vial és de 3 metres d’amplada, pavimentat amb asfalt. El traçat es troba segregat de la carretera, separat per una distància entre 3 i 5,5 metres al llarg del recorregut. Els treballs s’han completat amb la construcció d’un pont de 25 metres de llargada i 3,4 metres d’amplada per salvar la Riera de Breda i l’adaptació de la cruïlla entre les carreteres GI-552 i GIV-5523. La inauguració d’avui suposa l’obtenció d’un camí còmode i segur per anar a l’estació de ferrocarril, una de les grans reivindicacions històriques del poble de Breda.